Speciella behov på hotell – Fungerar det?

Har du speciella behov, och är nervös för att bo på hotell? Kanske har du till och med personlig assistans och undrar över hur hotellet ska hantera det? Eller är du anställd på ett hotell och vill ge dina gäster med speciella behov en så bra vistelse som möjligt, men är osäker på hur?

Lugn, bara lugn. Här kommer vi guida er igenom några enkla steg för att skapa en så bra hotellvistelse som möjligt, oavsett förutsättningar.

Kommunikation – fråga, svara och dubbelkolla

Det allra enklaste sättet att få en hotellvistelse som är sådär härlig och avkopplande som det är tänkt är att vara tydlig.

Du som har speciella behov:

  • Berätta vad du behöver. Det kan vara saker som att du har en assistent, och behöver plats för honom eller henne, eller att du behöver ett rum som är anpassat för rullstol.
  • Ställ kontrollfrågor. Om du har rullstol, fråga specifikt om du kan ta dig in utifrån, om den kommer in i hissen, om du kan röra dig i badrummet.
  • Om du ska på konferens på hotellet och behöver hörslinga, fråga om det finns.

Tänk på att det oftast är lättare att ringa till hotellet och prata med dem om vad du behöver. Däremot är det klokt att följa upp samtalet med ett email för att bekräfta det ni har pratat om.

Du som ska ta emot en gäst med extra behov:

  • Ställ frågor. En del saker är självklara för den som har behovet eftersom hen lever med det dagligen, medan för ett hotell är det något som ni behöver tänka extra på.
  • Försök sätta dig in i hur du skulle uppleva hotellet genom gästens ögon. Använd det som utgångspunkt för dina frågor.
  • Var lyhörd för gästens behov. Om du inte själv har speciella behov är det oftast svårt att försöka sätta sig in i hur det är och vilka svårigheter som finns.

Se människan, inte behovet

Sist, men inte minst: Se människan och inte de speciella behoven. Tänk alltid på att det är en person du möter, oavsett hennes eller hans behov.

Om du är anställd på hotellet är det din uppgift att få gästerna att känna sig välkomna och väl omhändertagna. En del gäster kanske har lite fler behov än andra gäster, men till syvende och sidst är de människor och vill känna sig bekväma och ha en härlig hotellvistelse.

Om du har speciella behov och är gäst på ett hotell – tänk på att det är människor som möter dig där. De kanske inte har samma utmaningar som du och inte kan sätta sig in i din situation. Hjälp dem så mycket du kan, så kommer din vistelse bli mycket bättre.