Tips till dig som ska ordna en konferens med övernattning

Konferenser med övernattning är de härligaste att delta på tycker vi. Hela konceptet med att konferera på dagarna och ägna sig åt sociala aktiviteter och äta tillsammans på kvällen är väldigt tilltalande och ger mycket i form av vi-känsla och att lära känna kollegerna bättre. Inte minst att äta frukost tillsammans är en stor del i att komma varandra närmare.

När du ska arrangera en konferens med övernattning är det dock lite mer att tänka på än när det bara är en dagskonferens som ska planeras. Rumsbokning och rumsfördelning om ni ska dela rum, tidplaner som ska rymma allt ni vill göra och så förstås transporter. Men oroas icke, vi är vana konferensplanerare och bistår gärna med allt vi kan. Så här kommer våra bästa tips när du ska boka en konferens med övernattning.

Se över vad det finns för sociala aktiviteter

De sociala aktiviteterna, som också kallas team-building, är faktiskt helt avgörande när du planerar en flerdagarskonferens. Själva konferensen är oftast inget problem – en lagom stor lokal, projektor, papper, penna och eluttag och så är det klart.

Däremot skiljer sig kvällsaktiviteterna mycket åt mellan olika konferensanläggningar. Och eftersom det absolut smidigaste är att stanna på ett och samma ställe under hela konferensen får du helt enkelt välja konferenslokal efter vilka aktiviteter som erbjuds.

Om det inte är ett väldigt äventyrligt gäng som ska konferera, eller om du planerar en konferens under de kallare månaderna, är det inomhusaktiviter som gäller. En klassiker som fungerar bra för nästan alla är att laga middagen tillsammans under ledning av en kock. Det brukar vara en avslappnad och trevlig tillställning, för precis som på alla bättre kalas är det ju i köket den riktiga festen är.

Övernattning

När det gäller övernattning är vi ju många som tycker det är lyxigt att bo på hotell, och att få krypa ner i en nybäddad säng. Ett enkelt knep för att göra det ännu lite lyxigare är att du som planerar ser till att det ligger en (inslagen!) chokladbit på varje huvudkudde.

Hur ni väljer att göra med rummen är delvis beroende på företagets policy. En del arbetsplatser låter alla konferensdeltagarna få eget rum, medan andra placerar ut de anställda två och två i dubbelrum.

Genom att låta deltagarna dela rum kommer de att lära känna varandra ännu bättre. Ja, och så kostar det förstås mindre för dig som arrangerar. Om du väljer det här alternativet kan du välja att antingen placera personer som känner varandra i samma rum, eller så ser du rummet som en ytterligare kontaktyta, och låter de som inte umgås så mycket dela.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *